Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 jest planem ochrony i odtwarzania przyrody w Unii Europejskiej, częścią tzw. „Zielonego Ładu”. Plan ten opracowała w maju 2020 r. Komisja Europejska, a w październiku tego samego roku został on przyjęty przez wszystkie państwa członkowskie UE w trybie konkluzji Rady Unii Europejskiej.
Strategia jest wspólnym planem działania Unii Europejskiej, tj. opiera się na założeniu dobrowolnej współpracy wszystkich państw członkowskich w jej realizacji. Treść Strategii znajdziesz tu: po angielsku po polsku
Czyli prawna ochrona co najmniej 30% powierzchni lądowej UE i co najmniej 30% obszaru morskiego UE oraz integracja korytarzy ekologicznych w ramach prawdziwej transeuropejskiej sieci przyrodniczej.
Szczegóły rozumienia tak sformułowanego „celu 30%” określa dokument roboczy Komisji Europejskiej „Kryteria i wytyczne dotyczące wyznaczania obszarów chronionych”: oryginalny tekst angielski nieoficjalne tłumaczenie polskie
Dopuszcza się zaliczenie na cel 30% także obszarów wyznaczanych prawnie w innych celach niż ochrona przyrody (np. obszary wodochronne, obszary ograniczonego rybołówstwa, tereny wojskowe z ograniczonym dostępem), jeżeli konsekwencją ich wyznaczenia jest stosowanie środków chroniących skutecznie i długoterminowo różnorodność biologiczną. Są to tzw. inne skuteczne obszarowe środki ochronne, ang. OECMs (skrót od „other effective area-based conservation measures”). Także w tym przypadku warunkiem jest odpowiedni reżim prawny, istnienie celu ochrony, stosowanie odpowiednich środków ochronnych i monitoring.
Ochroną można obejmować także obszary odtwarzana przyrody, jeżeli ich odtwarzanie jest prowadzone tak by docelowo spełniły kryteria „obszarów chronionych”.
Cele procentowe odnoszą się do całych tzw. regionów biogeograficznych, a nie do terytorium i wód każdego państwa. Oczekuje się, że „wszystkie państwa członkowskie UE przyczynią się do osiągnięcia tych celów w stopniu proporcjonalnym do swoich wartości przyrodniczych i do swojego potencjału odbudowy przyrody”.
Regiony biogeograficzne to duże jednostki geograficzno-przyrodnicze, na które podzielona jest Europa. Polskie Karpaty są częścią tzw. alpejskiego regionu biogeograficznego (skupiającego generalnie wszystkie wysokie góry Europy). Pozostała lądowa cześć Polski jest częścią kontynentalnego regionu biogeograficznego. Jako odrębny region traktowany jest Bałtyk. Cel może więc być osiągnięty także, gdy np. obszary chronione pokryją mniej niż 30% polskich Karpat, ale ponad 30% Pirenejów (lub odwrotnie). Z drugiej strony, ewentualna nadwyżka obszarów chronionych w polskich Karpatach nie skompensuje niedoboru obszarów w pozostałej lądowej części Polski ani na Bałtyku; ewentualne duże obszary na Litwie nie mogą skompensować ich braku w Polsce (bo Litwa to już tzw. borealny region biogeograficzny).
Komisja Europejska szacuje, na podstawie danych przekazanych przez państwa członkowskie, że obszary chronione pokrywają obecnie 26% obszaru lądowego UE i 12% mórz – w Polsce odpowiednio: 39,6% lądu i 21,8% morza. Te dane nie są jednak jeszcze podzielone między alpejski i kontynentalny region biogeograficzny, ani zweryfikowane pod kątem spełnienia kryteriów przez poszczególne typy obszarów chronionych.
Każde państwo członkowskie UE w 2022 r. przedłoży Komisji Europejskiej wykaz istniejących obszarów chronionych które spełniają kryteria oraz deklarację wyznaczenia nowych obszarów (w tym w zakresie ochrony ścisłej). Te przedłożenia będą przedmiotem dyskusji (w I połowie 2023 r.) w formule tzw. seminarium biogeograficznego, czyli z udziałem przedstawicieli państw członkowskich, ekspertów oraz organizacji pozarządowych działających w roli „adwokatów przyrody”. Konkluzją dyskusji powinna być ocena, czy obszary chronione raportowane przez poszczególne państwa faktycznie spełniają kryteria „obszarów chronionych” w sensie strategii, oraz czy propozycje rozwoju sieci obszarów chronionych w poszczególnych państwach faktycznie „przyczyniają się do osiągnięcia celu w stopniu proporcjonalnym do swoich wartości przyrodniczych i do swojego potencjału odbudowy przyrody”. W wyniku takiej dyskusji, państwa członkowskie mogą zostać poproszone o zrewidowanie swoich zobowiązań, tak aby wszyscy przyczyniali się w proporcjonalny sposób do osiągnięcia celów.
Równolegle, państwa członkowskie powinny najpierw dokończyć wyznaczane sieci Natura 2000 likwidując pozostające jeszcze luki w reprezentatywnym ujęciu w sieci wszystkich występujących w danym państwie typów siedlisk przyrodniczych i gatunków. W przypadku istnienia takich luk, Komisja Europejska prowadzi przeciwko poszczególnym państwom postępowania przeciwnaruszeniowe o niewystarczające wyznaczenie sieci Natura 2000, prowadzące potencjalnie przez Trybunał Sprawiedliwości EU. Takie postępowanie toczy się obecnie przeciwko Polsce w zakresie siedliskowej części sieci Natura 2000.
Na morzu, Ramowa Dyrektywa w/s Strategii Morskiej wymaga, by „państwa członkowskie włączyły do swoich systemów środki ochrony przestrzennej przyczyniające się do tworzenia spójnych i reprezentatywnych sieci morskich obszarów chronionych odpowiednio reprezentujących różnorodność tworzących je ekosystemów”. W oparciu o ten przepis, Komisja może potencjalnie egzekwować rozwój sieci obszarów chronionych, wszczynając postepowania przeciwnaruszeniowe.
W pozostałym zakresie, w 2024 r. Komisja Europejska oceni, czy UE jest na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów na rok 2030, czy też potrzebne będą bardziej zdecydowane środki obejmujące również nowe unijne prawo.
Polega on na ścisłej ochronie co najmniej jednej trzeciej obszarów chronionych UE (tj. co najmniej 10% obszaru lądowego i 10% obszaru morskiego), w tym wszystkich pozostałych lasów pierwotnych i starych lasów UE.
Szczegóły rozumienia tak sformułowanego „celu 10%” ujęte są w dokumencie roboczym Komisji Europejskiej „Kryteria i wytyczne dotyczące wyznaczania obszarów chronionych”: oryginalny tekst angielski nieoficjalne tłumaczenie polskie
Pojęcie „ochrona ścisła” w rozumieniu unijnej strategii ma nieco inne, szersze znaczenie, niż w polskiej ochronie przyrody.
W Polsce ochrona ścisła oznacza całkowite i trwałe zaniechanie bezpośredniej ingerencji człowieka w stan ekosystemów, tworów i składników przyrody oraz w przebieg procesów przyrodniczych na obszarach objętych taką ochroną.
Celem „ochrony ścisłej” w rozumieniu unijnej strategii ma być „zachowanie ochrona lub odtworzenie integralności obszaru przyrodniczego o wysokiej różnorodności biologicznej z jego podstawową struktura ekologiczną i wpieranie procesów naturalnych. Procesy naturalne powinny pozostać w zasadzie niezakłócone presją człowieka i zagrożeniami, tak wewnętrznymi jak i zewnętrznymi”.
Warunek pozostawienia procesów naturalnych w zasadzie niezakłóconych przez człowieka sprawia, że często tak rozumiana ochrona ścisła będzie ochroną bierną, z dopuszczeniem tylko ściśle ograniczonych interwencji zapobiegających zagrożeniom (zapobieganie pożarom, kontrola gatunków obcych), badań naukowych i nieszkodliwych dla przyrody form rekreacji.
Jednak, na poczet „obszarów ściśle chronionych” będzie można zaliczyć także obszary, na których stosuje się ochronę czynną podtrzymującą lub wzmacniającą naturalne procesy. Ingerencja musi wówczas jednak być ograniczona tylko do działań niezbędnych do odtworzenia lub zachowania siedlisk i gatunków, dla których obszar został wyznaczony (np. zapobieganie pożarom i ich gaszenie, zarządzanie wypalaniem w celu ochrony przyrody, kontrola gatunków inwazyjnych, koszenie łąki w sposób optymalizujący jej walory przyrodnicze; kontrola dzikich zwierząt kopytnych w celu zapewnienia dobrego stanu siedlisk i gatunków będących celem obszaru chronionego, gdy naturalne drapieżnictwo jest niewystarczające). Jednak, działania interferujące z naturalnymi procesami, ale nie podtrzymujące ani nie wzmacniające ich, nie są dozwolone.
Przykładowo, „obszarami ściśle chronionymi” są obszary kategorii I IUCN (rezerwaty ścisłe i obszary Wilderness) i niektóre strefy obszarów kategorii II IUCN (parków narodowych).
W praktyce, „ochrona ścisła” w sensie unijnej strategii oznacza całkowite oddanie obszaru przyrodzie – tak jak w Polsce rezerwaty oraz strefy ochrony ścisłej i czynnej w parkach narodowych. Nie obejmuje ona natomiast ochrony zintegrowanej z użytkowaniem obszaru (np. rolnictwo wspierane programami rolnośrodowiskowymi, proekologiczna gospodarka leśna).
Obszary objęte ochroną ścisłą muszą mieć sens funkcjonalny, np. muszą być wystarczająco duże, aby kluczowe procesy naturalne przebiegały w sposób niezakłócony. Mogą być potrzebne strefy buforowe, otaczające takie obszaru, ale niezaliczone do ich powierzchni. Takie obszary chronione mogą być ważnym elementem odtwarzania przyrody, zwłaszcza tam gdzie wartości przyrodnicze mogą być przywrócone przez samo zatrzymanie lub ograniczenie niektórych presji ze strony człowieka
Ochronie ścisłej powinny zostać podane wszystkie lasy naturalne i tzw. starolasy (old-growth forests). Kryteria ich identyfikacji będą przedmiotem osobnego dokumentu. Ścisłej ochronie powinny być podane także znaczące obszary (ale niekoniecznie całość) innych ekosystemów bogatych w węgiel, jak: torfowiska, łąki, tereny podmokłe, namorzyny i łąki trawy morskiej.
„Obszary ściśle chronione” mają być podzbiorem „obszarów chronionych”. Można uznać taki status całych obszarów chronionych (np. rezerwaty przyrody) albo niektórych części obszarów chronionych (np. strefy ochrony ścisłej i czynnej w parku narodowym; fragmenty obszaru Natura 2000 przewidziane planem zadań ochronnych do wyłączenia z użytkowania i do kształtowania przez naturalne procesy).
Obszary objęte ścisłą ochroną muszą jednak spełniać wszystkie ogólne kryteria „obszarów chronionych”, tj.:
Do uznania za „obszar ściśle chroniony” nie wystarczy więc sam fakt, że jakaś powierzchnia chwilowo nie jest użytkowana.
Cele procentowe odnoszą się do całych tzw. regionów biogeograficznych, a nie do terytorium i wód każdego państwa. Oczekuje się, że „wszystkie państwa członkowskie UE przyczynią się do osiągnięcia tych celów w stopniu proporcjonalnym do swoich wartości przyrodniczych i do swojego potencjału odbudowy przyrody”.
Regiony biogeograficzne to duże jednostki geograficzno-przyrodnicze, na które podzielona jest Europa. Polskie Karpaty są częścią tzw. alpejskiego regionu biogeograficznego (skupiającego generalnie wszystkie wysokie góry Europy). Pozostała lądowa cześć Polski jest częścią kontynentalnego regionu biogeograficznego. Jako odrębny region traktowany jest Bałtyk. Cel może więc być osiągnięty także, gdy np. obszary ściśle chronione pokryją mniej niż 10% polskich Karpat, ale ponad 10% Pirenejów (lub odwrotnie). Z drugiej strony, ewentualna nadwyżka obszarów ściśle chronionych w polskich Karpatach nie skompensuje niedoboru obszarów w pozostałej lądowej części Polski ani na Bałtyku; ewentualne duże obszary ściśle chronione na Litwie nie mogą skompensować ich braku w Polsce (bo Litwa to już tzw. borealny region biogeograficzny).
Komisja Europejska szacuje, że obecnie ochronie ścisłej w rozumieniu Strategii podlega 3% obszaru lądowego i 1% obszaru morskiego UE. Nie ma jeszcze oszacowania, jaka jest obecna powierzchnia obszarów ściśle chronionych w poszczególnych regionach biogeograficznych ani w poszczególnych państwach członkowskich UE. W Polsce obszary ściśle chronione w rozumieniu Strategii zajmują obecnie najprawdopodobniej ok. 1,5% powierzchni kraju.
Każde państwo członkowskie UE w 2022 r. przedłoży Komisji Europejskiej, w ramach wykazu istniejących obszarów chronionych, wykaz obszarów lub ich części ściśle chronionych, a także zamiary co do rozwoju sieci takich obszarów. Te przedłożenia będą przedmiotem dyskusji (w I połowie 2023 r.) w formule w formule tzw. seminarium biogeograficznego, czyli z udziałem przedstawicieli państw członkowskich, ekspertów oraz organizacji pozarządowych działających w roli „adwokatów przyrody”. Konkluzją dyskusji powinna być ocena, czy obszary chronione raportowane przez poszczególne państwa faktycznie spełniają kryteria „obszarów chronionych” w sensie unijnej strategii, oraz czy propozycje rozwoju sieci obszarów chronionych w poszczególnych państwach faktycznie „przyczyniają się do osiągnięcia celu w stopniu proporcjonalnym do swoich wartości przyrodniczych i do swojego potencjału odbudowy przyrody”. W wyniku takiej dyskusji, państwa członkowskie mogą zostać poproszone o zrewidowanie swoich zobowiązań, tak aby wszyscy przyczyniali się w proporcjonalny sposób do osiągnięcia celów.
W 2024 r. Komisja Europejska oceni, czy UE jest na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów na rok 2030, czy też potrzebne będą bardziej zdecydowane środki obejmujące również nowe unijne prawo.
Odtwarzanie przyrody ma być przedmiotem prawa UE, wiążącego wszystkie państwa członkowskie.
Rozporządzenia UE są bezpośrednio wiążące dla wszystkich państw członkowskich, a jego ostateczny kształt zostanie ukształtowany w procesie legislacyjnym.
Wdrożenie w/w wymogów oznaczałoby, że wiele obszarów – także dziś nie chronionych – będzie musiało być poddanych daleko idącej renaturyzacji.